Dressyrträning med maloy


Idag red jag dressyrträning för min tränare med Maloy. Eftersom att han har fått typ ett skärsår på överläppen så red jag med hackamore och det gick faktiskt väldigt bra. 
"Problemet" med Maloy och hackamore är att han lätt blir lite hängig då han inte bär upp sig själv helt eftersom att styrkan inte riktigt finns där. Men vi ska jobba mycket med att han ska kunna stanna kvar i formen medans jag släpper efter på tygeln. 
Iallafall så är jag nöjd med årets första träning och jag tycker att vi har gjort stora framsteg sen han kom till oss. Han bråkade och försvarade sig när man försökte att arbeta honom och dem tendenserna har han ju fortfarande när man pressar honom lite för mycket. Men det har blivit mycket bättre. 

På träningen fokuserade vi på övergångar och lösgörande arbete. En övning vi har gjort mycket som är väldigt lösgörande för honom är att galoppera med halvlånga tyglar, sen att nästan överböja honom inåt. Sen ska jag slappna av i innerhanden och samtidigt trycka till med innerskänkeln. Det fungerar väldigt bra för att få honom mjuk och att få honom att trampa under sig. 
Imorgon ska vi rida ut vilket jag gjorde med Majstro idag tillsammans med två andra tjejer. Majstro var som vanligt väldigt pigg, hahah. 


Kommentarer:

1 Nettan:

Svettig häst 😃

Kommentera här: