vad jag tycker om vilodagar


En sak jag tycker är viktig det är att hästen får en dag där du låter den vila. Eftersom när man rider lite hårdare pass så bryter hästen ner musklerna i kroppen och sen om den får vila så bygger den upp de muskler som brutits ner och ännu mer muskler.
Sen såklart måste inte hästen bara stå helt stilla, det beror ju helt på vad det är för sorts häst och vad den står i för hage. Man kan i stället för att låta hästen stå tillexempel gå en promenad med den eller skritta ut en kortare mystur i skogen. Jag föredrar med Majstro att låta honom stå helt då han går i en rätt stor hage med två kompisar där de kan leka massor. Så pysslar jag lite med honom istället och gör det extra fint i boxen. Den dagen passar perfekt för att plugga lite extra för mig då jag får lite längre tid på mig att göra det. Sen om man vill kunna ha ännu mer tid till att plugga eller göra annat kanske du kan be dina föräldrar snällt att fixa stallet, men jag själv kan inte vara borta från stallet och Majstro en hel dag, det fungerar inte för mig.
Sen behöver ju även vi människor vila lite granna från att sitta på hästryggen eftersom det kan ta rätt mycket på krafterna, och då beror det ju på hur hårt pass man har ridit men man kan även bli väldigt trött i huvudet också. Det brukar jag bli när jag ridit ett pass för Haking där man måste tänka mycket.

Det här är mina åsikter om vilodagar. Nu är jag supernyfiken på hur du tänker kring ämnet, lämna en kommentar så jag får veta!

Kommentarer:

1 Theresia:

vilken gullig pålle :)

Kommentera här: