Om Maloys skada


Som jag sa i tidigare inlägg så har Maloy antagligen sträckt sig i hagen. Det var nämligen så att jag var påväg ut på ridtur och skulle precis börja trava honom då det kändes som att han skulle trilla omkull för att han haltade. Jag tyckte nämligen att det var något som inte stämde helt i skritten men ville prova och trava lite. Så den turen fick jag avbryta och leda hem honom från. 
Han vart verkligen halt och ville knappt gå på benet. Han var svullen under knät på insidan. 
Vi avvaktade i 3 dagar, men det blev inte mycket bättre så vi hörde av oss till kliniken och åkte in med honom. De både röntgade och kollade med ultraljud i benet. De hade svårt att se vad det var för nåt, men de kunde konstatera att det inte var någon skelettskada. Så han fick stå i sjukhage, med sällskap av Majstro bredvid, i 2 veckor. Sen åkte vi tillbaka i onsdags och då hade svullnaden gått ner väldigt mycket och han var helt ren i skritten men hade ungefär 1 gradshälta i traven. De kollade med ultraljud igen och såg att det var liten skillnad i benen. 

Nu har jag alltså börjat sätta igång honom igen. Han har fått gå ut i en större sjukhage vilket han blev väldigt glad för. Sen ska han skrittas för hand till nästa vecka och sen får jag börja skritta lite uppsuttet på hårt och jämnt underlag. Om ca 5 veckor så ska vi på återbesök, då får ni hålla tummarna att han är helt frisk. 

Kommentera här: