Ridläger på Runsten

Jag var ju på ridläger på Runsten vecka 32 och det var en av de roligaste sakerna jag gjorde under sommaren. Det var ett ridläger som varade i 5 dagar och det var mitt första ridläger borta med egen häst. Sen var även mina kompisar Sara och Klara med vilket var rätt skönt för då kände jag några sen innan.
Vi åkte dit söndagen, dagen innan lägret började, för att lägret började 9 på måndagen så det var lite skönt att hitta osv innan allt drog igång. 
såhär bodde Maloy
 
Första dagen så hade Ridlärarna planerat så att vi red ett dressyrpass och sen red vi ett markarbetspass som var lite terränginspererat. Tillexempel så hoppade vi jättesmala hinder och linjer snett osv. Det var svårt men kul!
De andra dagarna så fick vi välja själva vad vi skulle göra. Så på tisdagen valde jag dressyr och terräng, i dressyren så ville han inte riktigt acceptera halvhalterna och skänkeln men det släppte efter ett tag och då vart han superfin. Sen i terrängen gick det bra med tanke på att det var vår andra riktiga träning på en terrängbana. Min Onsdag bestod av hoppning/markarbete och dressyr igen. Hoppningen/markarbetet gick väldigt bra tycker jag, dock kände jag att han började bli lite trött så när vi skulle avsluta med att hoppa en lite högre bana så valde jag att bara hoppa de tre första hindrena vilket han gjorde superfint. Sedan när vi red dressyr så var han väldigt trött så det passet var vårat "sämsta" under lägret, men det gick ändå bra för han kämpade verkligen på.
Eftersom att han kändes så pass trött under Onsdagen så valde jag att bara köra terräng på Torsdagen och då fick vi bland annat prova att hoppa en trappa för första gången. Det gick bra nedåt men uppåt hade han lite svårare för då han inte förstod att det var ett till hopp på en gång, men han hoppade ändå fast han råkade slå i varje gång men det är bättre än att han stannar tycker jag.
Sista dagen, Fredagen, så hade vi som en mini-tävling i fälltävlan och körde då alla tre grenarna. Både dressyren och hoppningen kändes otroligt bra. Terrängen kändes också bra, men det märktes tydligt att han var trött. Sen fick han för sig under våran bana att han inte skulle gå bort till vattnet för det stod ett läskigt hinder precis bredvid. Men jag lyckades övertala honom tillslut och då travde vi igenom och hoppade vårat sista hinder för banan utan problem.
Nu tänkte jag lägga upp några få bilder som jag tog under veckan!
Här var vi ute på terrängbanan
Lite betespaus under en promenad
Gos i hagen
 
Jag har lite filmer från sista dagen som jag skulle kunna klippa ihop, men det får komma upp när jag har tid att klippa ihop dem. Hoppas att det var kul att höra lite om våran ridlägervecka på Runsten!
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Johanna:

Verkar ju som att du har haft en helt underbar vecka! Så himla roligt med ridläger.

Svar: Ja, verkligen!:D
Jane

Kommentera här: