Tips på en rolig ridövning

När jag hopptränade för Haking förut så gjorde vi alltid en övning efter att vi hade joggat igång hästarna. Den här passar väldigt bra för att få hästen lösgjord och så passar den som en uppvärming.
 
Jag tänkte försöka förklara den så gott jag kan: 
Om vi säger att man börjar rida i vänster varv så ska man först komma i skrittskänkelvikning utmed ena lånsidan, sedan när man kommer till kortsidan så ska man förbereda hästen för att fatta förvänd galopp på nästa långsida (här brukar jag försöka forma runt ytterskänkeln ordentligt så att hästen ska förstå). När man har galopperat ner längs den andra långsidan i höger(förvänd) galopp så ska man sakta av till trav. Sen så ska man göra travskänkelvikning på den första långsidan igen. När man kommer till den andra långsidan för andra gången så fattar man rättvänd galopp, alltså vänster. Sedan brukar jag bryta av till skritt och fatta förvänd galopp på första långsidan igen och sen avsluta med att rida över en bom som ligger längst ner på långsidan, lite innanför spåret och byta galopp över bommen. När jag tränade för haking hade vi ett lågt hinder, men när jag gör den själv så brukar jag bara köra med en bom.
När jag har gjort det här brukar jag skritta på lång tygel en kort stund och sen kör jag samma sak fast åt andra hållet. 
 
Här gör jag och Majstro övningen mars 2015
 
Tycker ni att den här beskrivningen var lite jobbig att förstå så kan ni ju lämna en kommentar så skulle jag kanske kunna fixa en film från när jag gör den här övningen,

Kommentera här: